نظارت و اداره کردن2: اطلاعات آزمون استاندارد شده می تواند مفید باشد در تشخیص نیازهای آموزشی معلمان و همچنین اصولی درباره حوزه های آموزشی که نیازمند پالایش و تعمیر می باشند.

 

مزیت ها و معایب آزمونهای پیشرفت استاندارد شده ملی:

آزمونهای استاندارد شده با توجه به مطالبی که عنوان شده دارای کارکردها و کاربردهای مهمی می باشند.با این حال آزمونهای استاندارد شده اطلاعات درست و معتبری فراهم خواهند کرد. اگر کاربران با محدودیت ها ونقاط قوت این نوع آزمونها بیشتر آشنا شوند. در ادامه محدودیت نقاط قوت آزمونهای استاندارد شده ذکر می شود.

حداقل چهار محدودیت یا مانع مهم برای آزمونهای استاندارد شده  توسط روان سنجان و آموزشگران شناسایی شده است این چهار مانع مربوط به فرمت آزمونها، کاربرد نتایج آزمونها، تاثیرات آزمونها دریادگیری و آموزش و کاربردهای غلط می باشد.(Gregory  J.Cizek 1999).

 

 

 

فرمت آزمون:

آزمونهای پیشرفت استاندارد شده خیلی زیاد به فرمت های چند گزینه ای و یا فرمتهایی که به راحتی کد گذاری و تصحیح ماشینی می شوند، تکیه می کنند. گزارش شده است که 71 درصد از تمام آزمونهای پیشرفت استاندارد شده فقط سوالات چند گزینه ای را بکار می برند.

فرمت های عینی معروف هستند به اینه اغلب برای اندازه گیری مهارتهای تفکر سطح پائین (یعنی دانش و فهمیدن) مناسب هستند. با این حال گفته شده است که اگر سوالات عینی خوب ساخته شوند می توانند مهارتهای سطوح بالا را هم به خوبی بسنجند. ولی اگر ضعیف ساخته شوند می توانند به سادگی باعث شناسایی پاسخ صحیح شوند.

یک سوال چند گزینه ای می تواند به منظور آزمون توانایی دانش آموزان در شناسایی پاسخ صحیح مربوط به توالی زمان در داستان بکار روند اما آن نمی تواند برای سنجش اینکه آیا دانش آموز می تواند داستانی که مورد نظر است نویسد یا نه بکار رود . به این دلیل آزمونهای پیشرفت تحصیلی استاندارد شده بطور فزاینده ای ترکیب می شوند با نمونه های نوشتاری گسترده پاسخ و فرمت های ساخت پاسخ دیگر که به اندازه گیزی حوزه های گسترده ای از اهداف یادگیری امکان می دهند.

  نتایج:

آزمونهای استاندارد شده بطور ویژه ای مقدار زیادی از اطلاعات کمی را فراهم می کنند. اطلاعات حاصل همچنین با استفاده از مفاهیمی همچون رتبه های درصدی، نمرات بهنجار شده و غیره تفسیر می شوند. ولی هنوز بیشتر آموزشگران توانایی لازم برای استفاده از اطلاعات کمی را ندارند و بطور کلی آموزشهای زیاد لازم دارند و حتی راجع به اغلب مفاهیم پایه ای آزمون و نمره گذاری بی اطلاع می باشند. در نتیجه نتایج آزمون ها بطور عادی نادیده انگاشته می شوند. و یا فقط به صورت خام از قبیل رتبه بندی ساده دانش آموزان و یا مقایسه میانگین مدارس بکار می روند. در این زمینه آموزشهای لازم در زمینه مفاهیم و اصول آزمون و تفسیر نمرات و کاربرد آنها در آموزش ضروری می باشد.

 

آموزش و یادگیری:

شاید مهمترین موضوع مربوط به آزمونهای استاندارد شده پیشرفت تحصیلی مربوط به تاثیرات این آزمونها بر آموزش و یادگیری می باشد. در این زمینه پدیده MDI1 که عبارت از هدایت و کنترل آموزش بوسیله اندازه گیری میباشد بسیار بحث و بررسی شده است.

تحقیقات بسیاری در مورد پدیده MDI نشان داده اند که آزمونها باعث می شود معلمان بطور عمده تلاش می کنندتا بر اهداف و موضوعات خاص آموزش زیاد تاکید کنند که مورد توجه آزمونها بوده است و این موضوع باعث محدود شده آموزش و یا تمرکز آموزش بر مجموعه محدود وانحصاری از دانش و مهارت شده است. می توان گفت وقتی از نتایج آزمونهای استاندارد شده در جهت بودجه بندی و تشویق و یا اعطای امتیاز و مجوز به مدارس استفاده شود در این صورت مدارس سعی خواهند کرد که آموزششان را مبتنی بر آزمون کنند و هدف آموزش بالا بردن نمرات دانش آموزان در آزمونها خواهد بود.

 

استعمال غلط آزمونها:

با اینکه استعمال غلط ویژگی ذاتی آزمونها نیست ولی سوء استفاده از آزمونهای استاندارد شده توسط آموزشگران و کاربران در کشورهای پیشرفته رسوایی های ملی به بار آورده است. اولین مورد در اوائل دهه 1980 در آمریکا بوده است که گزارشی در این باره انتشار یافت مبنی بر اینکه چگونه آموزشگران در آزمونهای پیشرفت تحصیلی تقلب کرده اند. این گزارش که بنام گزارش فلاکت بار نامیده شده است کشف کرد که ایالتها با کاربرد نسخه های قدیمی از آزمونهای نرم مرجع با نرم های از رده خارج هر کدام از 50 ایالت می توانستند ادعا کنند که دانش آموزانشان بالاتر از متوسط ملی قرار دارند که از نظر منطقی غیرممکن می باشد. در این گزارش همچنین آمده است که ایالت ها از نظر امنیت و جلوگیری از تقلب توسط مدارس زیاد سخت گیری نمی کنند و شیوه های نامناسب ساخت و اجرای آزمون را بکار می برند. از سوء استفاده های شایع از آزمونهای استاندارد شده اجازه یا دادن امکان تقلب  به دانش آموزان توسط مدارس و مجریان می باشد.

از آنجاییکه مدارس با هم مقایسه می شوند و اعطای مجوز و پاداش بر اساس نمرات دانش آموزان مدارس در این آزمونها صورت می گیرد مدارس سعی در بالا بردن نمرات دانش آموزان از هر طریق ممکن برمی آیند که تقلب از آن جمله می باشد.

 

مزایا و برتریهای آزمونهای استاندارد شده:

آزمونهای پیشرفت استاندارد شده علاوه بر کارکردهای مهمی ک دارند از قبیل امکان مقایسه مدارس و دانش آموزان و رتبه بندی کلی دانش آموزان بر اساس سطوح توانایی نسبت به آزمونهای دیگر دارای مزیتهای زیر هم می باشند.

 

 

1-                       کارآیی و سودمندی

2-                       کاربرد آسان نتایج

3-                       مشخصات تکنیکی

4-                       پوشش محتوای وسیع

1-                       کارآیی و سودمندی:

امروزه در بین گزینه های در دسترس، آزمونهای پیشرفت استاندارد شده مقدار وسیعی از اطلاعات را درباره عملکرد کلیه دانش آموزان بدست می دهند که این اطلاعات با هزینه و دفعات اجرای کمتر نسبت به راهکارهای دیگر بدست می آید. کارآیی و سودمندی این آزمونها از جهت دیگر در گزارش نتایج می باشد که نتایج آزمونهای استاندارد شده برای تصمیم گیرندگا ، معلمان و والدین بعد از چند هفته اجرا، قابل دسترسی و استفاده می باشد.

 

2-                       کاربرد آسان نتایج:

با اینکه اکثر معلمان فاقد تخصص و تجربه کافی برای استفاده بهینه از نتایج آزمونها در بهبود آموزش کلاسی می باشند، ولی انتشار دهندگان آزمون و مفسران در گزارشات نتایج آزمونهای استاندارد شده ، موارد و گزینه هایی ارائه می دهند که حاوی اطلاعات مفیدو خلاصه شده ای از عملکرد دانش آموزان می باشد و این اطلاعات برای همه خوانندگان قابل استفاده می باشد.

از جهت دیگر در گزارش نتایج شاخص هایی ارائه می شود که قابل فهم برای تصمیم گیرندگان، معلمان و والدین می باشد. برای مثا ل درصدهای ساده دانش آموزانی که به سوال خاصی پاسخ درست داده اند به راحتی توسط معلمان جهت استفاده در آموزش درک می شود و به راحتی بصورت اشتباه تفسیر نمی شود.

3-                       خصوصیات تکنیکی:

آزمونهای استاندارد شده اطلاعات عالی از نظر روایی و پایایی در مورد پیشرفت دانش آموزان فراهم می کنند. آزمونهای استاندارد شده دارای ضرایب پایایی 95% و بالاتر در یک مقیاس صفر یا یک درجه ای می باشند. همچنین از نظر روایی پیش بین دارای کارکرد بسیار عالی می باشند که در نتیجه تلاشها و تجارب متخصصان و کارشناسان آزمون سازی بدست می آید.

در همه مراحل ساخت، اجرا، نمره گذاری و تفسیر نمرات آزمونهای استاندارد شده تاکید و توجه بر استاندارد و ملاکهای درست و اصولی آزمون سازی می شود که از این میان می توان بر نتایج این آزمونها بیشتر اعتماد کرد.

 

 

4-                       جامع و فراگیر:

مزیت نهایی آزمونهای پیشرفت استاندارد شده این است که آنها دامنه گسترده ای از اهداف و مباحث آموزشی را می سنجند . این آزمونها شامل سنجش پیشرفت دانش آموزان در حوزه های محتوایی زیادی می باشند از قبیل زبان، ریاضیات ، علوم اجتماعی ، علوم زیستی و غیره.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بخش سوم:

 

مراحل ساخت آزمون پیشرفت  استاندارد شده:

 

 

 

 

 

 

 

 

مراحل ساخت آزمون پیشرفت تحصیلی  استاندارد شده:

ساخت یک آزمون کاری است پیچیده که شامل تصمیم های گوناگون بوده و پیشبرد آن مستلزم طی مراحل متعددی است قبل از آنکه کار اصلی در مورد تهیه ابزار سنجش شروع شود. مطلوب آن است که ترتیب توالی کامل همه اعمالی که باید انجام گیرد در نظر گرفته شود تا بتوان اقدام در هر مرحله را در موثرترین وضعیت به سمت مقصود نهایی هدایت نمود. این نیز مطلوب است که برای انجام کارهای لازم یک برنامه زمانی طرح شود به گونه ای که ابزار مورد نظر در موقع معین عملاً آماده گردد. چون ساخت یک ابزار سنجش اغلب مستلزم درگیری تعدادی از افراد مختلف نظیر سوال نویسان، ویرایشگران، روان سنجان و مجریان و کاربران ات یک طرح روشن و کتبی برای ساخت آزمون یا برنامه سنجش به تامین این منظور کمک می کند که همه افراد به گونه ای موثر مفید به سوی یک هدف مشترک نه در جهت مقاصد مختلف گام بردارند.

در ادامه هر کدام از مراحل اصلی ساخت آزمون به تفصیل بررسی خواهد شد.

 

 

 

تعریف اولیه حیطه آزمون:

یک آزمون برای اندازه گیری یک تکه خاصی از دانش ، مهارت ، توانایی ویا عملکرد هایی که مورد نظر کاربر آزمون هستند طرح ریزی می شود. این حوزه مورد علاقه حیطه آزمون یا مرجع آزمون نامیده شده است. نخسیتن گام در ساخت یک آزمون تعریف حیطه می باشد. بطوری که شخص بتواند به سادگی معین کند که آیا یک جنبه ویژه ای از دانش یا یک مهارت و یا توانایی ویژه ای بوضوح در حیطه مورد نظر قرار می گیرد یا قرار نمی گیرد.

در آزمون پیشرفت تحصیلی حیطه آزمون بصورت ساده بعنوان یک کتاب درسی یا یک قسمتی از کتاب درسی می باشد. برای مثال اگر نویسنده آزمونی بخواهد یک آزمون اعمال ریاضی برای کلاس چهارم بسازد، او ممکن است تعریف خود را ازحیطه آزمون به این صورت به عمل آورد که فصول اعمال اصلی ریاضی از یک کتاب ریاضی کلاس چهارم می باشد. حیطه آزمون را سپس می تواند به چهار بخش که خرده حیطه نامیده می شوند تقسیم کند که شامل اعمال پایه ای جمع، تفریق، ضرب و تقسیم می باشد هر کدام از این چهار خرده حیطه می تواند باز هم جزیی تر (ویژه تر) شود.

برای مثال ممکن است عمل جمع را به حل مسائل سه یا چهار رقمی محدود کنیم و همچنین خرده حیطه هر کدام به مسائل محاسبات عددی و مسائل کلمه ای تقسیم شوند.

 

بیان اهداف و موارد استفاده آزمون:

اولین ومهمترین گام در ساخت آزمون آموزش و تربیتی طرح هدف از آزمون و نوع استنباطهایی که از نمرات آزمون به عمل خواهد آمد می باشد. بیان واضح اهداف این امکان را فراهم می کندتا سازنده آزمون یک چهارچوبی برای مشخصات و ساخت آزمون بدست آورد. همچنین بیان واضح اهداف باعث می شود تا بطور معناداری امکان کاربرد صحیح آزمون در زمینه ای خاص مورد نظر فراهم آید.

بر اساس استانداردهایی برای آزمونهای روانشناختی وتربیتی ارائه شده توسط انجمن روان شناسی آمریکا، انجمن تحقیقات تربیتی آمریکا و هیئت ملی اندازه گیری در آموزش (1985)، سازنده آزمون مسئولیت دارد که مشخص کند آزمون چگونه باید بکار رود و چگونه نباید بکار رود و همچنین شرایط و موارد کاربرد صحیح آزمون را مشخص کند.

ادبیات اندازه گیری پر از تفکیک ها و طبقه بندیهای اهداف آزمونهای توانایی و پیشرفت تحصیلی می باشد. این طبقه بندیها بطور ویژه ای تاکید دارند بر تفاوت های بین انواع تصمیماتی آموزشی که بر اساس نمرات آزمونهای گرفته می شوند . برای مثال مهرتر و لهمان (1984) اشاره می کنند که آزمونهای آموزشی بکار می روند برای:

الف- تصمیمات آموزشی از قبیل تشخیص و نمره گذاری

ب- تصمیمات راهنمایی آموزشی در حوزه های شغلی ، آموزشی و شخصی

ج- تصمیمات اجرایی از قبیل انتخاب طبقه بندی و برنامه ریزی تحصیلی

د- تصمیمات مربوط به تحقیقات

 

هدفهای کاربردی آزمونهای پیشرفت تحصیلی:

گرون لند هدفهای کاربردی آزمونهای پیشرفت تحصیلی را به شرح زیر بیان می کند:

1- سنجش آمادگی دانش آموزان برای استفاده از تجارب آموزشی خاص که برایشان در نظر گرفته شده است.

2- پیش بینی سرعت یادگیری دانش آموزان در تجارب یادگیری معینی که برایشان طرح ریزی شده است طبقه بندی دانش آموزان هر کلاس و انطباق روش آموزش با تواناییهای هر گروه.

3- تشخیص دانش آموزان ضعیف و پیش بینی آموزشهای انفرادی یا آموزش جبرانی برای رفع نارسائیهای آنان.

4- شناسایی دانش آموزان مستعد و پیش بینی امکانات خاص تا بتوانند از برنامه های غنی شده استفاده کنند.

5- مرور مطالبی از درس که اغلب دانش آموزان نتوانسته اند بیاموزند.

6-   ارتقا دانش آموزان به کلاسهای بالاتر

7- پیش بینی موفقیت آینده دانش آموزان در رشته های مختلف تحصیلی و راهنمایی و تشویق آنان در این موارد.

8- ایجاد انگیزه و افزایش رغبت دانش آموزان برای کوشش بیشتر درجهت جبران نقاط ضعف و یادگیری بیشتر

9- به دانش آموزان در شناخت بهتر تواناییهای خود و کسب بینش وسیعتر درباره مهارتها و استعدادهای خود و رسیدن به خویشتن شناسی.

10-    ارزشیابی از جنبه های مختلف آموزشی از جمله هدفها، برنامه ها، وسایل و روشهای آموزشی تا معلوم شود هدفهای تعیین شده تا چه اندازه  قابل دستیابی بوده و برنامه ها و روش های آموزشی تا چه اندازه برای تحقق هدفهای مناسب بوده اند.

در فرایند ساخت آزمون نوع استنباطهایی که باید از نمرات آزمون بعمل آید تاثیر زیادی در محتوای آزمون و تعیین و تشخیص محتوای آزمون دارد. بدین منظور از گامهای اساسی در ساخت آزمون در سطوح ملی تعیین نوع استنباط یعنی ملاک مرجع ، نرم مرجع و یا هر دو از نمرات آزمون می باشد.

 

اغلب آزمونهای استاندارد شده پیشرفت تحصیلی نرم مرجع می باشد که برای مقایسه افراد با هم بکار می روند و یا ترکیبی از نرم مرجع و ملاک مرجع می باشند.

 

آزمون هنجار مرجع:

در این آزمونها نمره فرد از طریق مقایسه آن با نمرات یک گروه معین که غالباً گروه هنجاری نامیده می شود مورد تفسیر قرار می گیرد. این آزمونها بیشتر کلی و جامع بوده و حیطه وسیعی از محتوا و تکالیف یادگیری را در بردارند و سوالات این آزمونها به طرف متوسط گرایش دارند.

نمرات این آزمونها برای تسهیل امر مقایسه بین افراد توصیه می شود. در اندازه گیری عادی کلاسی، نمره دانش آموز با همکلاسی های دیگر مقایسه می شود. مثلاً عملکرد دانش آموز خاص در ریاضیات بالاتر از متوسط کلاسی می باشد ولی در خوندن پائین تر از متوسط کلاسی قرار دارد.

در سنجشهای استاندارد شده آموزشی به عملکرد یک آزمودنی با عملکرد گروه مرجع که به روشنی مشخص شده است مقایسه می شود که گروه مرجع با گروه نرم هم نامیده میشود. نمرات افراد براساس منحنی نرمال مثلاً عملکرد بالای نرمال و پائین نرمال تفسیر می شود.

کاربران آزمون باید از مناسب بودن نرم ها مطمئن باشند و اینکه گروهی که برای نرم یابی استفاده شده است معرف بوده است . برای مثال نرمهای ملی باید از گروهی بدست آمده باشد که معرف کل جامعه با توجه به ویژگیهایی از قبیل جنسیت، سن، نژاد و دین کل کشور باشند.

 

آزمون ملاک- مرجع:

جایگاه دانش آموزان را بر اساس یک ملاک تثبیت شده مشخص می سازند این ملاک ممکن است یک هدف خاص آموزشی مثل توانایی جمع کردن اعداد یک رقمی باشد و به دانش آموز نمره ای بر اساس توانایی یا عدم توانایی در دستیابی به اهداف داده می شود. درآزمون ملاکی داشتن هدفهایی که در بین آنها سلسله مراتبی وجود داشته باشد کاملاً مطلوب است. به این معنی که دستیابی به برخی  هدف ها پیش نیاز کسب اهداف بعدی باشد . برای مثال: بعید به نظر می رسد که دانش آموز قبل از اینکه بتواند اعداد یک رقمی را جمع کند مهارتی در جمع اعداد دو رقمی کسب کند. این سلسله مراتب به معلم اطلاعات لازم را درباره نتایج هدف های آموزشی می دهند. با دانستن اینکه کدام دانش آموزدر کدامیک از هدفها مهارت می یابد معلم اطلاعاتی دارد که با کمک آنها می تواند بصورت عملی و مستقیم تدریس کلاسی را تنظیم کند.

نمره ملاک- مرجع یک پاسخ روشنی برای آنچه دانش آموز می داند و آنچه دانش آموز نمی تواند انجام دهد فراهم می کند برای مثال اگر یک حیطه محتوا کامل تعریف شده باشد و سوالات آزمون نمونه گیری شده از حیطه معرف باشند. نمره دانش آموزی که به 80 درصد سوالات پاسخ صحیح داده است قابل تفسیر می باشد. بصورت میزانی که دانش آموز از حیطه محتوا می داند. تفسیرهای دیگر ملاک مرجع ممکن است تعیین کند که چند درصد یا چقدر از اهداف آموزشی دریافت شده است.

آزمونهای ملاک مرجع مترادف با اندازه گیری سطح چیرگی می باشد بدین صورت که عملکرد تک تک افراد در آزمون بصورت پاس (موفق) یا شکست(ناموفق) بر اساس یک نمره خط برش تعیین و تفسیر می شود. جالب توجه اینکه چنین خط برشی در آزمونهای ملاک مرجع بر اساس نرم مشخص می شود یعنی اینکه خط برش بر اساس ملاحظه عملکرد گروه نرم تعیین می شود.

بیشتر آزمونهای پیشرفت استاندارد شده تفسیرهای آزمونهای نرم مرجع و ملاک مرجع را از عملکرد دانش آموز فراهم می کنند. برای مثال عملکرد دانش آموز در بخش قواعد نگارش از آزمون زبان می تواند بصورت یک درصد ملی در نظر گرفته شود. که عملکردش با گروه نرم ملی مقایسه می شود. همچنین بعنوان یک درصد محلی در نظر گرفته می شود که نشان دهنده وضعیت عملکرد دانش آموز در مقایسه با دانش آموزان آن محل یا استان می باشد. در همان حال نمره گزارش شده تفسیرهای ملاک مرجعی را فراهم می کنند که این دانش آموز به حد چیرگی کامل در نقطه گذاری آخر جمله و چیرگی جزئی در کاربرد ضمیر رسیده است و در مورد کاربرد حروف بزرگ به سطح چیرگی نرسیده است.

 

 

+ نوشته شده توسط behzad mansouri در چهارشنبه هجدهم اسفند 1389 و ساعت 22:59 |


Powered By
BLOGFA.COM